Waar vind ik mijn schrijfopdrachten?

Freelance schrijvers werken voor opdrachtgevers. Maar waar vind je die? We krijgen een lesje marketing van schrijfster Lexi Rodrigo. 

Volgens haar moet je eerst op zoek gaan naar je ‘niche’, een kraakhelder gedefinieerd marktsegment waar je je op richt. Ga niet voor iedereen alles schrijven, maar specialiseer, zegt ze. Dat geeft je ook de kans om meer vergoeding te vragen.

Ze vergelijkt de schrijfwereld met die van de medische zorg: een specialist bedient misschien minder patiënten maar verdient wel meer dan een huisarts. Dat verschil wordt geaccepteerd omdat de specialist meer training en ervaring heeft op een bepaald specialistisch gebied. Daardoor kan hij bepaalde typen patienten wel behandelen en de huisarts niet. Dat maakt hem bijzonder.

Zo werkt het ook met schrijfopdrachten. Je specifieke manier van schrijven en je schrijfstijl zijn misschien niet geschikt voor iedereen, en dat is juist een voordeel. Je zoekt de perfecte aansluiting, die voor jou en je klant beiden een groot voordeel kan opleveren.

In de marketing wordt de term niche gebruikt voor een zeer specifiek te onderscheiden segment binnen een bepaalde markt.

Je niche definieren betekent dat je op zoek gaat naar dat specifieke hoekje in het schrijfuniversum waar jij graag zou willen zitten. Die niche moet je goed kunnen onderscheiden en hij moet bovendien bij je passen.

Hoe vind je nou zo’n niche?

Lexi Rodrigo onderscheidt zeven elementen waar je naar moet kijken.

1) Tekstsoort
Schrijf je voor het web? Schrijf je liever eBooks, artikelen, case studies of white papers? Je kunt nog verder gaan. Als je bijvoorbeeld een webschrijver bent, wil je dan commerciële websites, zoekmachine, online video’s of autoresponders schrijven?

2) Combinaties.
Je kunt je niche ook definiëren door middel van de unieke combinatie van diensten die je kunt leveren. Misschien schrijf je alle teksten die een klant nodig heeft om een nieuw product te lanceren, van affiliate emails tot verkooppagina’s. Of je bent naast schrijver ook goed in grafisch ontwerp voor pagina’s, logo’s, buttons of facebook-profielen.
Kijk of je talenten hebt die je kunt combineren met je schrijverschap, zodat je de niche goed kunt profileren.

3) Schrijfstijl.
Je schrijfstijl definieert eveneens je niche, of je dat nou leuk vindt of niet. Ben je goed in spreektaal of hou je meer van de academische stijl? Misschien kun technische taal uitstekend omzetten in gewoon Nederlands. Hoe typeer je jouw stijl? Opzwepend, warm en vriendelijk, gezaghebbend, puntig.. zeg het maar.

4) Je werkwijze.
Ook je werkwijze bepaalt je niche. Gebruik je niet-goed-geld-terug? Ben je supersnel en betrouwbaar? Er zijn genoeg freelancers die hun klanten in de kou laten staan, dus snel en betrouwbaar is een belangrijke manier om je van die anderen te onderscheiden. Waar hebben mijn klanten een hekel aan bij freelance schrijvers? Als je dat weet kun je het tegenovergestelde aanbieden.

5) Bedrijven of consumenten
En dan de klanten. Moeten dat bedrijven of consumenten zijn?
Kies je met andere woorden voor business-to-business  (b2b) of voor busiiness-to-consumers (b2c)? Deze keuze heeft al belangrijke gevolgen voor je niche, maar daarmee ben je er nog niet.

6) Branche
Je kunt voor het definiëren van je B2b niche nog een specifieke branche benoemen, bijvoorbeeld financiële dienstverlening of zorg, onderwijs of handelsmaatschappijen.
Bij consumenten kun je bijvoorbeeld kiezen voor persoonlijke ontwikkeling, zaken als overgewicht, internet marketing etc. Je kunt je ook nog in een verzameling verwante branches specialiseren.

7) Demografie
Een andere manier om je te onderscheiden is de demografische factor. Inkomensniveau, bedrijfsgrootte, geografische ligging, expertise etc.

Lexi Rodrigo waarschuwt er wel voor dat je er ook te ver in kunt gaan. Je uiteindelijke keuze kan een heel klein segment zijn, met te weinig klanten die jou bovendien niet kunnen betalen of niet geïnteresseerd zijn in je aanbod. Daar moet je natuurlijk wel oog voor houden.

Bron: Seven Ways to Find Your Writing Niche – Lexi Rodrigo
Nederlandse bewerking: Writersplaza.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s