Schrijfoefening: leer je antagonist beter kennen

Voorbeeld van een collage 'Favorite Things'

Een voorbeeld van een collage

Geloofwaardige personages, daar draait het om in goede romans. Maar daarvoor is observatie, begrip, verbeelding en technische vaardigheid nodig. We schreven al eerder over het geloofwaardig maken van een slechterik, de tegenspeler (antagonist) van de hoofdpersoon (protagonist).
Natuurlijk hoeft de tegenspeler niet altijd een slechterik te zijn. Het kan iemand zijn met een tegengesteld belang aan de hoofdpersoon. Je antagonist is minstens zo belangrijk als je protagonist, maar ken je hem of haar wel voldoende?  Doe onderstaande oefeningen om je antagonist beter te leren kennen.

  • Blader door tijdschriften tot je een foto van je antagonist vindt. Hang de foto boven je bureau.
  • Besteed minimaal drie keer per week vijf minuten aan dit personage. Stel hem vragen die hij moet beantwoorden.
  • Schrijf een of meer van de onderstaande scenes vanuit het gezichtspunt van de antagonist, of je die nu gaat gebruiken of niet:
  1. – liefdesscene
  2. – actiescene
  3. – flashback naar zijn jeugd
  • Kies een kledingstuk, een object, muziek of iets anders wat jou in staat stelt om van de ene minuut op de andere te praten en te denken als hij. Als je vanuit zijn gezichtspunt schrijft, draag of gebruik dan dit object.
  • Doe alsof jij de antagonist bent, zet een cd op en dans in je woonkamer
  • Doe alsof jij de antagonist bent en schrijf een stuk met de titel ‘Het is weer voorbij die mooie zomer’
  • Creëer een tijdlijn van zijn leven. Vul zoveel mogelijk details in.
  • Zoals een acteur ook moet werken om zich in te leven, zo moet jij ook je best doen om zo diep mogelijk in het hoofd van de tegenspeler te komen. Reserveer een dag om te denken als hij, te lopen als hij, te voelen als hij en zijn houding aan te nemen.
  • Maak een collage van alles waar hij van houdt
  • Kies een Hollywood-ster die jou het meest aan je antagonist doet denken en bekijk als het enigszins kan al diens films.

Bron: cursus Creating Dynamic Characters

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s