Ik wist niet dat je schreef! [Schrijverskast 1]

Door Janneke Heimweg

‘Ik hou van hobby’s…’, was in mijn jeugd een reclameslogan.
Mijn hobby is schrijven. Ben ik daarom een schrijver? Een schrijver is iemand die schrijft. Maar ik verkoop geen boeken, zoals veel andere schrijvers.
Ik ben een stille schrijver.Hoe zijn die boekverkopende schrijvers bekend geworden? Ook zij zijn ergens onderaan de uitgeversladder begonnen. Zij moesten zichzelf en hun schrijfwerk promoten, zichzelf aanbieden en vragen om leesaandacht.
Dit zijn naar mijn idee geen typische schrijverskenmerken. Een schrijver zit alleen op zolder achter zijn computer te schrijven. Toch?

Ik schrijf voor zo veel mogelijk schrijfwedstrijden. Ooit zal ik dan beroemd worden, neem ik aan.
Voor een zo’n wedstrijd moet ik mijzelf promoten. Het gaat hierbij om de publieksprijs. Wie de meeste stemmen krijgt, die wint. Logisch.

Wil ik dat eigenlijk wel: mijzelf promoten.

En hoe doe je dat? Makkelijk: je plaatst een tweet.
En dan? Je doet mee aan schrijfactiviteiten.
En dan? Daar blijft het in mijn geval bij. Met behulp van twitter (ik heb alleen schrijfmensen als volgers) heb ik, voor die bewuste schrijfwedstrijd, 5 stemmen verzameld. Bedankt lieve tweeps.
Maar ik sta op plaats 21 van de 41.

In mijn omgeving zijn er weinig mensen die weten dat ik al jaren schrijf. ‘Schaam je je ervoor?’ vroeg manlief. ‘Natuurlijk niet’.
Maar wat is dat dan?
Ik loop er gewoon niet mee te koop. Het blijft een onbegrepen hobby. Men kan er niet zoveel mee.
Hoe vertel je aan je omgeving dat je schrijft? Op verjaardagen na zes wijntjes of bij de eerste kennismaking nog voordat je je naam hebt genoemd?

Nu heb ik, speciaal voor deze wedstrijd, mijzelf en mijn verhaal in de etalage gezet, op facebook. Let wel, ik hou NIET van facebook. Ook hier ben ik een stille. Maar nu staat mijn verhaal op deze sociale site. Om stemmen te verzamelen.
Voor de meesten van mijn omgeving is dit de eerste kennismaking met mijn schrijven. Mijn facebookmensen (familie, vrienden, collega’s en anderen) waren erg enthousiast. Veel reageerden met: ‘Goh, ik wist niet dat je schreef.’
Dat klopt.

Het is toch spannend wat bekenden van je verhaal en dus je ziel vinden. Tegenstrijdig eigenlijk: ik lees wel voor aan een groep onbekenden tijdens Culturele Zondag in Groningen en doe mee aan schrijfcursussen met bekende schrijvers als docenten, maar dat is allemaal met schrijfmensen. Zodra er familie of vrienden in de buurt zijn dan sluit ik mijn schrijfhoofd en hou mij stil. Het is gewoon makkelijker om je schrijfgevoel met onbekenden te delen.

Dankzij facebook sta ik nu wel op de 7e plaats. Dat leuren om stemmen werkt dus. Om eerlijk te zijn is die aandacht ook best verslavend. Daarom ga ik de komende tijd lekker veel columns en blogs schrijven voor deze site, wat een vooruitgang in mijn schrijfcarrière!

En een ding is zeker, ik ben uit de Schrijverskast!

Geef een reactie

