Als het maar blijft plakken… Het art journal van Wilmi

Ze heet Wilmi van Kempen en sinds een aantal jaar houdt ze zich bezig met Art journaling, in de breedste zin van het woord. Hoe doe je dat, art journalen? En waarom is het zo leuk? We laten deze ervaren art journaler hier maar eens aan het woord.

Er zijn heel veel mensen die “Art journalen”, en er zijn ook heel veel verschillende manieren om het toe te passen.
De reden waarom ik het zo leuk vind, en eigenlijk geldt dit voor alles wat met kunst/Art te maken heeft: het maakt niet uit hoe je het doet, er zijn geen regels: als je zelf tevreden bent, is het gewoon goed!

Art journaling page 1

In mijn art journal kan ik allerlei technieken uitproberen, materialen gebruiken en/of een gebeurtenis of gevoel vastleggen.
Dat laatste is vooral in deze tijd goed om te doen. We leven in een haastige maatschappij met veel prikkels, en er is weinig tijd om bij dingen of gebeurtenissen stil te staan. Door art-journaling heb ik een manier gevonden om dit vast te leggen, en zo nooit meer te vergeten. Want als ik iets meemaak wat me verwondert, verbaast, of gewoon iets puur en eenvoudigs, dan kan het in mijn hoofd blijven rondzingen. Op een rustig moment pak ik dan mijn journal en begin. Veel tekst gebruik ik niet, vaak alleen een steekwoord, mooie quote of zin. Zelfverzonnen, of gevonden bij de Q van quotes op internet;)

Art journaling tools

Soms journal ik omdat ik een bepaald materiaal wil gebruiken, of techniek uitproberen. Ik ben de gelukkige eigenaar van een mooie hobbyruimte annex atelier en als een hamster verzamel ik daar materialen die wellicht ooit bruikbaar zijn.

Art journaling example
En eigenlijk is bijna alles te verwerken in een journal, als het maar blijft plakken;)
Zo gebruikte ik zand, schelpjes, wol, noppenfolie, kledinglabels, touw, bladeren, enzovoort…
Onmisbare basismaterialen zijn voor mij: een notebook, potlood, aquarel-setje, acrylverf, fine-liners, schaar en lijm.

Art journal in de praktijk

Als ik aan een nieuwe pagina begin weet ik nooit hoe het uiteindelijk zal gaan worden, dat is grappig, ik blijf gewoon doorgaan tot ik tevreden ben; mooie achtergrond maken,nog een plaatje plakken, tekst toevoegen, tekeningetje erbij, mooi randje erom, enz. Soms heb ik iets voor ogen en is het resultaat geheel anders, maar dat vind ik niet erg.
En terwijl ik zo bezig ben raakt mijn hoofd leeg en mijn pagina vol. En dat is een prettige bijkomstigheid: het geeft ontspanning, iets wat ik echt nodig heb naast gezin en parttime baan.

detail van een art journal pagina

Een art journal pagina van Wilmi

Naast de journal-pagina’s houd ik ook een blog bij, waarin ik o.a. schrijf over het waarom en de totstandkoming van bepaalde pagina’s. Achter iedere pagina zit wel een verhaal, en dit is vaak zo leuk om met anderen te delen. Ik vind het geweldig leuk als mensen enthousiast raken en het zelf ook gaan doen. Bovendien is het natuurlijk ook heel fijn om positieve reacties te ontvangen, dat stimuleert enorm!

Art Journal boek
Mocht je nog meer willen weten over mijn manier van journaling, lees  mijn weblog:  en bekijk ook eens een heel leuk weblog  waar ik mocht gastbloggen. Daar is ook informatie te vinden over journaling, en binnenkort komt er zelfs een heus Robin Magazine uit vol met art-journal- recepten! (want dat mis ik nog wel een beetje hier: een leuk Nederlands journal-tijdschrift)

Ik hoop dat ik op deze manier mensen enthousiast kan maken om ook een art-journal te starten. Mijn advies: niet wachten…gewoon doen! Je zult er geen spijt van krijgen!

Verbeelding Monday

10 reacties op “Als het maar blijft plakken… Het art journal van Wilmi

  1. cornelia Bartels schreef:

    mooi boek;ik heb die techniek ook geleerd bij Bernadette D’Haese,en ik ga er ook mee door.je kunt er van alles mee.ook oefeningen voor kalligrafie,Ook foldertjes van een bepaalde tentoonstelling of alles wat je maar kunt bedenken.Ik ga mijn art journal gebruiken voor mijn lessen Hebreeuws.De woordjes die ik leer,de letters,of beter gezegd de klanktekens

    Like

  2. Kris schreef:

    Mooi gastblog Wilmi, zit hier gewoon trots op je te zijn ,hahaha! en leuk dat je ook verwezen hebt naar het round robin project, Super!

    Like

  3. Petra schreef:

    Als er iemand talent heeft, ben jij dat wel. Ik ben blij dat ik je blog volg en kan genieten van al het moois wat je maakt. En leuk dat je ook hier bent gevraagd om je moois te delen. X

    Like

  4. helena schreef:

    Ik vind je tekening heel erg mooi! het inspireert mij enorm, dankjewel

    Like

  5. willemien de boer schreef:

    wat lijkt mij dit leuk ,werken met kleur ,stof en alles wat je denkt te gebuiken
    ik wil me er ook aan wagen
    hartelijk dank
    willemien

    Like

  6. sjanie schreef:

    hallo vind het prachtig zou het zelf ook willen proberen maar hoe kom ik aan bladen met wat je nodig heb voor zoiets te maken en evt voorbeelden hou je moet beginnen heb je tips voor me is een leuk tijd verdrijf omdat ik niet meer kan werken al vast bedankt
    mvg sjanie

    Like

    • wilmi schreef:

      Dag Sjanie,
      Je begint gewoon heel eenvoudig met een leeg notitieboek en een stapel tijdschriften. Wat acrylverf of aquarelverf, te koop bij de hobbywinkel. Ik gebruik tegenwoordig ook veel aquarel potloden.
      Je maakt een achtergrond van acrylverf en beplakt het met quotes uit tijdschriften.
      Als je eenmaal de smaak te pakken hebt zie je overal wel mogelijkheden in en kun je steeds meer toevoegen.
      Een goede zwarte marker/fine-liner is ook fijn om te gebruiken voor zelfgeschreven teksten.
      En onthoud: het is altijd oké, als jij het maar leuk vindt!
      En op internet zijn heel veel voorbeelden en tips te vinden, als je klikt op art-journal(ling)
      Veel succes!

      Like

Plaats een reactie